آموزش کاشت و پرورش

کاشت کاهو فرانسوی در ایران

در این مقاله که برگرفته از کتاب (کاهو کار میلیونر) مهندس فردین است به برخی از نکات کاشت کاهو فرانسوی در ایران می پردازیم .امیدواریم با مطالعه این مقاله کوتاه به پاسخ پرسشهای خود در زمینه کاشت کاهو فرانسوی دست یابید و با آگاهی کامل نسبت به کاشت کاهو فرانسوی اقدام نمایند.

مدتهاست که در ایران مصرف کاهویی رواج یافته است به نام (کاهو فرانسوی) که این کاهو در اصل همان کاهو لولا روزای قرمز است که منشاء آن کشور ایتالیا بوده است. این نوع کاهو در دو تیپ اصلی روشن و تیره وجود دارد که در ایران فقط رقم تیره رنگ آن یا به اصطلاح پر رنگ آن را می پسند.

در این ویدئوی کوتاه یک دقیقه ای می توانید با این نوع کاهو بیشتر آشنا شوید :

در حال حاضر بهترین کاهوی رنگی که در بازار ایران از اقبال بالایی برخوردار است همین کاهو فرانسوی قرمز است و کاهو فرانسوی سبز و انواع کاهوهای لیتل جم و سوزنی درصد بسیار کمتری از استقبال مشتریان را به خود اختصاص داده اند. مشتریان این نوع کاهو اکثرا رستوران های لوکس و دهک های ثروتمند جامعه می باشند که برای تزیین بشقاب و یا تهیه سالادهای زیبا از این نوع کاهو استفاده می کنند.

نوع دیگری از کاهوی قرمز به نام رد فایر هم وجود دارد که این نوع کاهو فقط در فضای آزاد و نه در هوای ابری و گلخانه ای رنگ پذیری دارد و رنگ پذیری و فرشدن برگهایش به هیچ وجه مثل لولا روزا نمی شود اما وزن زیادی می گیرد. کاهو لولارزوا معمولا در حدود ۲۵۰ گرمی برداشت می شود اما کاهوی رد فایر می تواند تا یک کیلو هم وزن بگیرد اما آنچه که بازار ایران از ما توقع دارد کاهو فرانسوی لولاروزای پر رنگ با وزن حداکثر ۳۰۰ گرم است.

کاهوی فرانسوی باید به صورت نشاکاری کاشته شود که ۲۵ تا ۳۰ روز طول می کشد که نشای کاهو فرانسوی آماده شود . زمان انتقال نشا دقیقا موقعی است که نشا به مرحله ۵ برگی رسیده باشد.

کاشت همزمان خیار و کاهو فرانسوی در گلخانه و استفاده از مالچ پلاستیکی
با کمی خلاقیت و بازارسنجی میتوان از گلخونه داری درآمدهای قابل توجهی بدست آورد

کاهو لولا روزا یا همان کاهو فرانسوی قابلیت برداشت های متعدد را دارد.اما در ایران معمولا یک بار برداشت می شود و دوباره نشای جدید جایگزین می گردد. ۳۵ تا ۵۰ روز بعد از انتقال نشا می توان نسبت به برداشت کاهو فرانسوی اقدام نمود. پس در طول سال می توان حداقل شش بار نسبت به کاشت کاهو فرانسوی اقدام کرد که باید در برخی از مواقع سال در گلخانه مجهز به سیستم فن و پد کشت گردد.

کاشت کاهو فرانسوی قرمز در گلخانه شهرکرد.

بوته های کاهو  فرانسوی قرمز را معمولا به فاصله ۲۵در ۳۰ سانتی متر میکاریم که حدودا می توان ۱۲ بوته کاهو فرانسوی اقدام نمود.دمای مطلوب کاهو فرانسوی۱۶تا۲۰درجه سانتی گراد می باشد و در دمای بالاتر از ۳۰ درجه سانتی گراد این نوع کاهو بولت می شود و به اصطلاح تیر می کشد.

کاهو فرانسوی معمولا در مدار چهار به یک آبیاری می گردد و تغذیه آن با کودهای دامی پوسیده به روش ارگانیک یا کودهای ازته بسیار اهمیت دارد.

قیمت هر کیلو کاهو فرانسوی در بازار ایران هر کیلو بین ۵تا۲۵هزار تومان در نوسان است. در برخی از ایام سال  با توجه به کمبود تولید از قیمت بسیار بالایی برخوردار است.

کاشت کاهو فرانسوی قرمز در رامهرمز توسط سرکار خانم حسینعلی زاده

میزان مصرف این کاهو در کشور به صورت روزانه حداکثر هفتصد کیلوگرم است لذا از علاقمندان به کشت این کاهو دعوت می کنم با برنامه ریزی دقیق نسبت به کاشت اقدام نمایند تا خود و دیگران متضرر نگردند. بازار کاهو فرانسوی قرمز هنوز ناشناخته و در حد سوپر لوکس است و به هیچ یک از علاقمندان توصیه نمی کنم که بیش از هزار متر در هر دوره کشت نمایند.

مهمترین موضوع  در کاشت کاهو فرانسوی این است که اولا رقم مناسبی کشت نماییم که درصد بالای جوانه زنی داشته باشد ثانیا از رنگ پذیری بذر کاهویی که خریداری نموده ایم اطمینان حاصل کنیم.ثالثا ۸۰ درصد کاهو فرانسوی قرمز کاشت کنیم و ۲۰ درصد دیگر را به کاهوهای سوزنی و سبز رنگ اختصاص دهیم.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص کاشت کاهو فرانسوی  وانتخاب بهترین رقم و دستیابی به بازار فروش می توانید پرسش های خود را فقط در واتس آپ یا تلگرام از مهندس فردین بپرسید.

                                                                    ۰۹۱۷۲۰۲۰۴۰۰

نوشته های مشابه