آموزش کاشت و پرورش

همه چیز درباره کاشت پونه کوهی

من فکر می‌کنم که یونانیان حق داشتند که پونه کوهی را “شادی کوه” می‌نامیدند. این گیاه معطر باستانی، همچنین با نام‌های مرزنگوش، مرزنجوش و نام علمی (riganum vulgare) شناخته می‌شود. پونه کوهی از حومه کوه‌های یونان منشا می‌گیرد و در حال حاضر در سراسر جهان رشد می‌کند. پونه کوهی گیاهی‌ست که باید در هر باغچه‌ای کاشته شود. چرا که علاوه بر عطر و طعم لذت‌بخشش، خواص بسیار زیادی نیز دارد. در ادامه این مطلب با چگونگی کاشت پونه کوهی آشنا خواهید شد. و می توانید بذر پونه کوهی را از سایت فردین کشت تهیه نمایید.

کاشت پونه کوهی

مکان کاشت مرزنجوش

پونه کوهی یکی از آن گیاهانی‌ست که در محوطه‌سازی و زیبایی باغچه شما بسیار موثر است. پونه در ظروف و گلدان‌ها نیز خوب رشد می‌کند، بنابراین اگر شما در یک آپارتمان زندگی می‌کنید یا فضای کاشت محدودی داشته باشید، این گیاه یک گزینه عالی برای شماست. زمانی که به اندازه کافی نور و گرمای گیاه تامین شود، پونه به خوبی در داخل خانه رشد می‌کند.
برای کاشت پونه کوهی در باغچه، فاصله ۸ تا ۱۰ اینچ (۲۰ تا ۲۵ سانتی‌متر) بین هر گیاه را رعایت کنید. با کامل شدن رشد پونه به ارتفاع این گیاه به دو فوت (60 سانتی‌متر) و گستردگی‌اش در زمین به ۱۸ اینچ (۴۵ سانتی) می‌رسد. اگر قصد دارید پونه را در گلدان بکارید حتما گلدانی با قطر ۱۲ اینچ (۳۰ سانتی‌متر) انتخاب کنید.

زمان کاشت پونه کوهی

شما می‌توانید پونه را از بذر یا قسمت برش خورده از یک گیاه سالم دیگر پرورش دهید. هنگام پرورش گیاه از بذر، دانه‌های گیاه را می‌توانید در خارج از منزل حدود شش هفته قبل از آخرین نشانه‌های سرما بکارید. اگر قصد پرورش پونه از یک برش، یا کاشت یک گیاه کوچک یا نهال را دارید، اطمینان حاصل کنید که دمای زمین حداقل 70 درجه فارنهایت (۲۳ درجه سانتی‌گراد) باشد.

خاک گیاه

برای کاشت پونه کوهی خاکی سبک که به خوبی زهکشی شده است را انتخاب کنید. پونه در واقع در خاک نسبتا بارور رشد می‌کند، بنابراین کود دهی یا افزودن کمپوست لازم نیست. من ترجیح می‌دهم که گیاه من به طور طبیعی کارش را انجام دهد و رشد کند. هرچند ممکن است زمان برداشت کمی به تعویق بی‌افتد.

نور

پونه کوهی می‌تواند تنها نیمی از روز را بدون مشکلی در آفتاب سپری کند. اما اگر از نور کامل خورشید در طول روز بهره‌مند شود، طعم و عطرش تشدید می‌شود. پونه می‌تواند به خوبی در داخل خانه رشد کند، اما گیاه برای افزایش رشد، مهم است که حرارت و آفتاب را به مقدار مناسبی دریافت کند.

آبیاری

توجه داشته باشید که به هیچ عنوان نباید پونه کوهی را بیش از اندازه آبیاری کنید. تنها زمانی مجددا به گیاه آب دهید که خاک کاملا خشک شده باشد.

برداشت پونه کوهی 

برداشت پونه کوهی چندان آسان نیست و باید توجه داشته باشید برای برداشت شاخه‌ها حداقل باید ۴ اینچ ارتفاع داشته باشند. من ترجیح می‌دهم که گیاهم به ۸ اینچ برسد آنگاه دو سوم از آن را برداشت می‌کنم. به این روش رشد گیاه نیز به خطر نمی‌افتد. هم‌چنین توجه داشته باشید برداشت از پونه ۲ تا ۳ بار در سال مجاز است.

با کاشت پونه کوهی آشنا شدید. امیدوارم از خواندن این مطلب لذت برده باشید. اگر نظری دارید خوشحال می‌شویم در بخش دیدگاه‌ها برای‌مان بنویسید.