آموزش کاشت و پرورش

کاشت فندق ماکادمیا

کاشت فندق ماکادمیا

فندق ماکادمیا یک درخت همیشه سبز بومی کوئینزلند در استرالیا است. این گیاه به فندق استرالیایی نیز معروف است. میوه درخت ماکادمیا گران ترین و مرغوب ترین آجیل جهان است. در بیشتر مناطق رشد می کند، اما در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری سریعتر و بهتر رشد می کند.

گیاهشناسی فندق ماکادمیا

درخت ماکادمیا سرما هوا را تا ۵- درجه سانتیگراد تحمل می کند. ماکادامیا به راحتی رشد می کند، قادر به رشد در بیشتر خاکها است و می تواند خشکی را تحمل کند. فندق ماکادمیا بین ۲ تا ۱۲ متر رشد می کند. برگ ها به صورت سه تا شش تایی چیده شده اند، نیزه ای شکل و بیضوی شکل، ۶ تا ۳۰ سانتی متر طول و ۳ تا ۱۳ سانتی متر عرض، با یک حاشیه کامل یا دندانه دار، گل ها معطر و سفید یا صورتی هستند و پس از گلدهی  میوه های گرد با قطر ۲ تا ۳.۵ سانتی متر تشکیل می شود.

کاشت بذر ماکادمیا

شما می توانید درخت ماکادمیا را از دانه یا از طرق قلمه تکثیر کنید. با این حال، تکثیر آن از قلمه سریعتر از تکثیر آن از بذر است. شروع تولید میوه ها برای بذرها ۱۰ تا ۱۲ سال طول می کشد. با این حال، باردهی درختان تکثیر شده از طریق قلمه معمولاً ۴ تا ۶ سال طول می کشد.

 

فندق ماکادمیا

نهال فندق ماکادمیا یکساله گلدانی مناسب پرورش در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیریست. طعم این فندق بسیار عالی بوده و در مناطقی که بارندگی سالیانه متوسط و زیاد باشد بصورت دیم قابل پرورش است. برای خرید کلیک کنید.

 

هنگام انتخاب یک مکان مناسب برای درخت ماکادمیا، دو عامل اصلی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. اولین عامل قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. درختان ماکادامیا روزانه به نور خورشید نیاز دارند. بنابراین، شما باید آفتابی ترین نقطه باغ خود را انتخاب کنید.

عامل دوم حفاظت از باد است. شما باید پناهگاهی برای گیاه خود در برابر باد ایجاد کنید. باد می تواند باعث ریزش میوه ها شود. بنابراین، آن را نزدیک ساختمان یا هر چیز دیگری که می تواند آن را در برابر باد محافظت کند بکارید.

قبل از کاشت، فندق ماکادمیا را به مدت ۲۴ ساعت در آب قرار دهید. سپس بذرها را به عمق ۲ سانتی متر در خاک دارای  زهکشی مناسب بکارید. پس از کاشت، خاک را مرطوب کنید. خاک را تا زمان جوانه زنی مرطوب نگه دارید.

دمای مناسب برای جوانه زنی بذر ماکادمیا ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتیگراد است. در شرایط خوب، بذرها ۲ تا ۴ هفته پس از کاشت جوانه می زنند. هنگامی که اندازه نهال ها به ۱۰ سانتی متر رسید، آنها را به گلدان های بزرگتر منتقل کنید.

بهتر است نهال های ماکادمیا را در سال اول داخل خانه یا داخل گلخانه نگهداری کنید تا در زمستان در معرض هوای سرد قرار نگیرید. نهال های ماکادامیا را در اواخر بهار یا اوایل تابستان، پس از یخبندان به زمین منتقل کنید.

شما عزیزان می توانید برای مشاهده و خرید انواع نهال های با کیفیت موجود در نهالستان فردین کشت، اینجا کلیک کنید.

درخت ماکادمیا می تواند در انواع خاک ها رشد کند، اما خاک های غنی با زهکشی خوب را ترجیح می دهد. خاک کمی اسیدی بهتر است. این درخت شوری خاک را تحمل نمی کند. برای نتیجه بهتر، باید خاک را با افزودن ماسه و پرلیت اصلاح کنید. این دو باعث بهبود کیفیت خاک شما و افزایش رشد گیاه می شود.

درخت ماکادمیا به آفتاب کامل نیاز دارد، مگر در مناطقی که آفتاب شدید است، باید در سایه-آفتاب کاشته شود. فاصله بین دو درخت ماکادمیا تا ۵ متر و فاصله بین ردیف های ۷ متری را در نظر بگیرید.

آبیاری ماکادمیا

این درخت در سال اول به آب زیادی احتیاج دارد و خاک باید مرطوب نگه داشته شود (از خیس شدن خاک خودداری کنید). وقتی گیاه به خوبی در خاک مستقر شود، می تواند خشکی را تحمل کند.

در طول فصل رشد، گیاه را به طور منظم هر دو یا سه روز آبیاری کنید. هنگامی که گیاه رشد کرد و بالغ شد، آبیاری آن هفته ای یکبار کافی است. با این حال، در تابستان، شما باید روزانه آبیاری کنید. در طول فصل رشد، بهتر است گیاه را به طور منظم آبیاری کنید تا خوب رشد کند و اجازه دهید بین هر آبیاری خاک خشک شود.

برای کمک به مرطوب نگه داشتن خاک باید مالچ دهی انجام دهید. مالچ پاشی خاک را مرطوب نگه می دارد و همچنین یک اقدام پیشگیرانه برای محافظت از گیاه شما در برابر علف های هرز است.

برای مطالعه مطلب کاشت فندق کلیک کنید.

کوددهی فندق ماکادمیا

درخت ماکادمیا در سال اول نیازی به کود ندارد، هنگامی که گیاه در محل اصلی تثبیت شد، دو بار در سال (بهار و پاییز) به درخت ماکادمیا کود دهید. از کودهای NPK استفاده کنید.

هرس کردن

هرس درخت ماکادمیا باید در پایان زمستان انجام شود. از قیچی های هرس برای هرس گیاه در ابتدای بهار استفاده کنید. شاخه های عمودی را هرس کنید، آنها میوه تولید نمی کنند و سایر شاخه های مولد را آزار می دهند. همچنین باید شاخه های بیهوده و چوب های مرده را هرس کنید.

آفات و بیماری

درخت ماکادمیا سالم معمولاً حساس به آفات نیست اما تریپس ها، کنه ها و شته ممکن است به آن حمله کنند، اما بیشتر آفات در اثر مقاومت خود درخت از بین می روند. استفاده از سموم آلی در صورت عفونت زیاد توصیه می شود.

برداشت فندق ماکادمیا

وقتی پوست فندق ها شروع به ترک خوردن کرد آجیل ماکادمیا را جمع آوری کنید. آنها را در ۲۴ ساعت پس از برداشت به منظور جلوگیری از کپک زدایی کنید. به خاطر داشته باشید که حذف پوسته ها پس از خشک شدن دشوارتر می شود.

فقط Macadamia integrifolia و Macadamia tetraphylla آجیل خوراکی تولید می کنند. درختان ماکادمیا را می توان در ظروف بزرگ کشت کرد. ماکادمیا سرشار از مواد مغذی است و فواید زیادی برای سلامتی دارد. یکی از خواص اصلی ماکادمیا برای سلامتی، پیشگیری از بیماریهای قلبی، کاهش کلسترول، بهبود عملکرد مغز و سیستم عصبی، جلوگیری از بیماری آلزایمر، مهار التهاب و آرتروز، بهبود بینایی، استحکام استخوان ها، جلوگیری از تصلب شرایین، جلوگیری از بیماری های روده، کنترل بیماری های کلیوی، پیشگیری از سرطان است. خواص میوه ماکادمیا آنقدر زیاد است که در چند جمله قابل درک نیست.