مقالات تخصصی

نکاتی درباره کاشت در مناطق شیبدار

کاشت در مناطق شیبدار

باغبانی همیشه یک کار چالش براگیز است، اما برخی از ما مسائل جغرافیایی داریم که این روند را دشوارتر می کند. زمین شیب دار با پتانسیل فرسایش، خشک شدن و …  از چالش های خاص کاشت در مناطق شیبدار است. حل این مشکلات و یافتن گیاهان مناسب برای شیب ها نیازمند برنامه ریزی و تجربه است. وقتی بدانید کدام گیاهان در شیب ها رشد می کنند، می توانید از این دانش به نفع خود برای طراحی باغو منظره استفاده کنید که هم گیاهان به خوبی رشد می کند و هم به تثبیت خاک دامنه تپه کمک می کنند.

چگونگی کاشت در مناطق شیبدار

اولین قدم برای کاشت در مناطق شیبدار، ارزیابی زمین و رواناب است. اگر شیب زمین بیش از 30 درجه است، بهتر است که منطقه را به صورت پله و سکو دربیاورید تا از فرسایش خاک سطحی و تخلیه تمام رطوبت در هر بار آبیاری یا بارندگی جلوگیری شود. هنگامی که مشکل حفظ رطوبت و فرسایش را حل کردید، زمان آن است که مکان را از نظر قرار گرفتن در معرض و منطقه ارزیابی کنید و برنامه ریزی کنید که در کاشت گیاهان در شیب به چه گیاهانی نیاز دارید.

انواع گیاهانی که انتخاب می کنید نه تنها به ترجیحات بصری و بینش شما بلکه به نیازهای منطقه نیز بستگی دارد. گیاهان ریشه‌دار به تثبیت خاک کمک می‌کنند، درختان برای جلوگیری از تبخیر بیش از حد مناسبند و سایه دارند و پوشش‌های زمینی با رشد کم را با سهولت می‌پوشانند.

کاشت در مناطق شیبدار

انتخاب گیاهان مناسب برای کاشت در مناطق شیبدار

شما عزیزان می توانید درباره فواید استفاده از آب باران برای گیاهان مطالبی را در مقالات فردین کشت مطالعه کنید.

چمن اغلب یک انتخاب خوبی است اما مشکلات نگهداری را در نظر بگیرید. چمن زنی چالش برانگیز است و آب به سادگی از دسترس این گیاه دوستدار رطوبت بالا خارج می شود. گزینه های بهتر ممکن است ترکیبی از انواع مختلف گیاهانی باشد که در برابر باد، خشکی گاه به گاه مقاوم بوده و دارای مناطق ریشه ای با انشعاب وسیع هستند تا آنها را به شیب لنگر بیاندازد. هرچه گیاهی نیاز به نگهداری کمتری داشته باشد، برای کاشت در مناطق شیبدار بهتر است.

گیاهان مناسب برای مناطق شیبدار

اگرچه رشد گیاهان در دامنه تپه می تواند چالش برانگیز باشد، اما پس از استقرار، آنها می توانند منطقه را متحول کنند و کمک کنند که خاک به آرامی به قسمت های صاف تر زمین نریزد. درختچه‌ها و بوته‌های بلندتر فصل‌های جذابی را به آن اضافه می‌کنند و به این منطقه کمک می‌کنند تا جذابیتی زیبا به آن ببخشند. فقط به یاد داشته باشید که گیاهان جوان در حین استقرار به رطوبت اضافی و مراقبت زیاد نیاز دارند.

برای پایین نگه داشتن هزینه مراقبت از گیاهان در هنگام کاشت در مناطق شیبدار، گیاهانی را انتخاب کنید که آلودگی بسیار کمی دارند. در غیر این صورت به کار اضافی برای تمیز کردن فضا نیاز دارید.

استفاده از یک نوع گیاه در شیب ایده خوبی نیست. تلاش برای ایجاد ظاهری یکنواخت باعث برجسته شدن عیوب می شود. پر کردن دامنه تپه با مخلوطی از انواع گیاهان مانند درختان، درختچه‌ها، گیاهان چند ساله و پوشش‌های زمینی باغی چشم نواز را تشکیل می‌دهد که همچنین به انتشار تأثیر باران در شیب کمک می‌کند.

ترکیبی از پوشش های زمینی برای شیب هایی که در زمان های مختلف سال گل می دهند بکارید. به گیاهان اجازه دهید تا در حین رشد بر روی خاک گسترش یابند، در این صورت گیاهان شکوفا شده ای خواهید داشت که به بهترین وجه برای شرایط رشد شما مناسب هستند.

کاشت در مناطق شیبدار

انتخاب گیاهان مناسب برای کاشت در مناطق شیبدار از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

فرسایش:

گرانش یک مشکل در کاشت در مناطق شیبدار است. تمام نیروها به پایین شیب اشاره می روند. همه چیز در سراشیبی سقوط خواهد کرد مگر اینکه نیرویی آن را در جای خود نگه دارد. در یک باغی که در شیب احداث شده است، ریشه ها خاک را در جای خود نگه می دارند.

شما باید نیروهای جدیدی ایجاد کنید تا خاک را روی شیب نگه دارید. ایجاد یک تراس، نیروی نگهدارنده را دوباره به داخل اضافه می کند. اگر شیب قرار نیست کاشت در مناطق شیبدار به صورت تراس باشد، بنابراین باید گیاهان باید خاک را در جای خود نگه دارند. بهترین گیاهان برای انتخاب، گیاهانی هستند که از طریق ریشه های زیرزمینی پخش می شوند. این سیستم های ریشه به تدریج به هم می بافند و به جلوگیری از فرسایش خاک کمک می کنند.

گیاهانی مانند Persicaria، Lysimachia، Mint یا Pachysandra که در یک باغ معمولی ممکن است بیش از حد سرزنده باشند، در یک فضای شیبدار به سرعت تکه های خالی را پر می کنند و به بافتن خاک کمک می کنند.

توجه: اطمینان حاصل کنید که 80 درصد گیاهان دارای سیستم ریشه ای خوبی هستند که به حفظ خاک در شیب کمک می کند.

چرا باید خاک را هوادهی کنید؟ این مطلب کاربردی را در مقالات فردین کشت بخوانید.

کاشت در مناطق شیبدار

توجه به شیب زمین، فرسایش و دریافت نور در هنگام کاشت در سطوح شیبدار

نور:

ممکن است نور در کاشت در مناطق شیبدار چندان مهم به نظر نرسد، اما نور کمتری در پایین یک شیب وجود دارد، صرفاً به این دلیل که زودتر از بالای شیب در سایه می افتد.  این امر در شیب های رو به شمال بارزتر است. اگر گیاهان بلندتر در بالای شیب قرار گیرند، سایه آنها سطح نور را حتی بیشتر کاهش می دهد. این یک مشکل بزرگ نیست، فقط باید قبل از کاشت آن را در نظر بگیرید.

اکثر طراحان برای کاشت در مناطق شیبدار همیشه باغ های شیبدار تراس را توصیه می کنند. تراس کردن قسمت هایی از باغ را تراز می کند و دسترسی را بهبود می بخشد.

باغ های شیب دار و کاشت در مناطق شیبدار بدون شک یک چالش طراحی هستند، اما خود شیب نباید به عنوان مشکلی در طراحی در نظر گرفته شود. شیب می تواند فرصت هایی را برای ایجاد باغ جالب تری فراهم کند!

 شما عزیزان می توانید در ویکی پدیا درباره کاشت و ایجاد کرت بندی در شیب مطالبی را مطالعه کنید