آموزش کاشت و پرورش

کاشت تا برداشت خیار آفریقایی

کشت خیار شاخدار

خیار آفریقایی Cucumis metuliferus متعلق به آفریقا است و از نظر شکل ظاهری شبیه به خیار نمی‏باشد، بلکه از نظر فیلوژنی شبیه به جنس خربزه می‏باشد. میوه‏های بیضوی دارای ۱۰-۱۵ سانتی‏متر طول و یک پایه پهن و خارهایی با طول ۱سانتی‏متر می باشند. میوه‏هایی که از گیاهان وحشی هستند، دارای مزه تلخی می‏باشند به عنوان یک پایه مناسب برای مقاومت به بیماری ها برای C. sativus به کار می رود. کشت خیار شاخدار از طریق بذر انجام می شود.

پوست زرد دارد دانه‌های داخل سبز رنگ این میوه آن را شبیه خیار می‌کند و مزه اش آن را همانند انار. خیار آفریقایی از غذاهای سنتی کشورهای قاره آفریقا است که قادر به بهبود تغذیه و امنیت غذایی، و ترویج توسعه روستایی و حمایت از استفاده پایدار از زمین است. این میوه یکی از محدود منابع آب در طول فصل تابستان در صحرای کالاهاری است.

خیار شاخدار گیاهی یکساله و با شاخه های بالارونده می باشد. بخش های رویشی گیاه زبر و دارای کرک های پراکنده است. ساقه ها بیش از ۳ متر طول داشته و از یک ساقه ی زیرزمینی چوبی خارج می شوند.

این گیاهان مخصوص نواحی گرمسیری و در خاک های شنی، به خوبی آبیاری شده، آبرفتی یا بستر رودخانه ای رشد می کنند. رشد خیار شاخدار در خاک های رسی یا لومی یا سنگلاخی نیز امکان پذیر است. این گیاه بالارونده بدون تکیه گاه و روی زمین نیز می تواند به خوبی رشد کند. خربزه خاردار از ارتفاعات ۲۱۰ متر تا ۱۸۰۰ متر بالاتر از سطح دریا می تواند رشد کند.

برای کشت بذر خیار شاخدار به روش زیر اقدام نمایید:

یک منطقه با نور کامل و در مناطق سرد بهتر است کشت گلخانه ای انجام شود.

خاک مناسب کشت خیار شاخدار ۴۰ درصد شن و ماسه، ۴۰ درصد گل و لای، ۲۰ درصد خاک رس با  اسیدیته ۶ تا ۶٫۵ می باشد. امکان کشت خیار شاخدار به صورت گلدانی  نیز وجود دارد (گلدان ۱۵ تا ۱۹ لیتری)

بذر را در عمق یک و نیم تا دو نیم سانتی متری خاک قرار دهید. برای کشت نشا خیار شاخدار عمق کاشت را دو برابر در نظر بگیرید. فاصله بین بوته ها ۶۰ سانتی متر و فاصله بین ردیف ها ۱۸۰ سانتی متر مناسب است.

تا زمان جوانه زنی خاک باید مرطوب نگه داشته شود. مدت زمان جوانه زنی از ۵ روز تا ۲ هفته طول می کشد.

در طول دوره رشد, آبیاری منظم (بین هر آبیاری سطح خاک خشک شود), وجین و کوددهی مناسب انجام شود.

با زرد شدن پوست میوه امکان برداشت میوه خیار شاخدار وجود دارد.