آموزش کاشت و پرورش

کاشت خیار خاردار

خیار خاردار

خیار خاردار گیاهی است یک ساله و بالارونده که طول آن تا ۳ متر می رسد.  خیار خاردار  به صورت طبیعی یک پایه می باشد. ولی بذرهای اصلاح شده و گلخانه ای پارتنوکارپیک هستند در واریته های قدیمی تحت شرایط روز بلند و دمای بالا گل های نر بیشتری نسبت به گل های ماده تولید می کند و در شرایط روز کوتاه نسبت گل های ماده به گل های نر افزایش می یابد و گرده افشانی خیار معمولا توسط حشرات (زنبور) انجام می شود. در بذرهای اصلاح شده خیار بوته هیبرید، میوه های پارتنوکارپیک تولید کرده و نیازی به گرده افشانی برای تشکیل میوه ندارند. با وجود این که خیار بوته هیبرید از نظر گل دهی روز خنثی می باشد. ولی تحت شرایط روز بلند و دمای بالا، در این گیاه تولید گل های نر به گل های ماده افزایش می یابد.

سبزیجات خانواده کدوییان از جمله خیار و کدو حساس به سرما هستند و محصول فصل گرم می باشند، اما خیار در هوای کمی خنک تر رشد بهتری دارند. دمای مناسب جوانه زنی بذر خیار خاردار  بین ۱۷ تا ۲۰ درجه می باشد. بنابراین زمانی اقدام به کشت خیار کرد که متوسط دمای روز ۲۰ الی ۲۴ درجه باشد. اگر حرارت شب کمتر از ۵  درجه سانتی گراد باشد میوه ها درست تشکیل نمی شوند و یا دچار تغییرات فیزیولوژیک خواهند شد.

خاک مناسب برای کاشت خیار خاردار  خاک های سبک و نرم با آب کافی حاصل می باشد. زمین های خیلی گرم و خیلی سرد برای کشت این گیاه مناسب نیستند. خیار به خاک های شور حساس است.

زمین را پس از برطرف شدن خطر سرما به جوی پشته تبدیل  و جوی ها را پر از آب کرده تا سطح داغ آب مشخص گردد،  سپس بذور  به صورت کپه ای در زمین کاشته می شود. نحوه ی عمل نیز به گونه ای است که بذور خیار باید ۲۴ ساعت در آب خیسانده شوند. سپس بالای سطح داغ اب به عمق ۳ سانتی سه الی ۴ عدد بذر کاشته می شود . فاصله ی دو بوته روی خط کاشت ۵۰ الی ۷۰ سانتی متر بوده و  دو خط کاشت ۱/۸ الی ۲ متر می باشد. البته اگر برای تولید خیارشور کاشت می شوند میتوان فاصله ها را کمتر در نظر گرفت.

Огурцы

برخلاف دیگر میوه های این تیره که باید کامل رسیده برداشت شوند خیار را باید کمی قبل از رسیدن کامل برداشت کرد.معمولا اولین برداشت ۶۰ الی ۷۰ روز بعد از کاشت می باشد. اگر در هوای گرم و حوالی ظهر میوه را برداشت کنیم میوه شل و کم آب و بی کیفیت می شود و درصورت برداشت در صبح زود دارای طراوت، طعم و عطر ویژه ای خواهد بود.

میوه های خیار  اگر در دمای پایین تر از ۱۰ درجه سانتی گراد نگهداری شوند، سرما زده می شوند. دمای مناسب برای نگهداری خیار  ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتی گراد با رطوبت نسبی ۶۵ درصد است. در دمای ۱۵ درجه سانتی گراد، خیار  می شود.