آموزش کاشت و پرورش

چگونه ترب کوهی پرورش دهیم؟

کاشت ترب کوهی

ترب کوهی عضوی از خانواده شب بویان است که ارتباط نزدیکی با جوانه‌های بروکسل، کلم و گل کلم دارد. فواید سلامتی ترب کوهی شامل ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری مانند ویتامین C، کلسیم، پتاسیم و منیزیم است. ریشه نوک تیز این گیاه سرشار از فیبر غذایی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن معروف است و با پیشگیری از سرطان ارتباط مستقیم دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا با چگونگی کاشت ترب کوهی آشنا شوید.

کاشت ترب کوهی

پرورش ترب کوهی

کاشت ترب کوهی

ترب کوهی ترجیح می‌دهد در خاک غنی، با زهکشی مناسب و در نور کامل خورشید کاشته شود. با این حال، این گیاه چند ساله تقریباً در همه شرایط رشد خواهد کرد، به جز در سایه طولانی مدت یا خاک مرتبا مرطوب. قبل از کاشت ترب کوهی ، مکانی را انتخاب کنید که به دور از هر گیاه دیگری که به آن اهمیت می‌دهید، قرار داشته باشد. چرا که ترب کوهی به سرعت گسترش می‌یابد و خیلی زود می‌تواند کل باغ شما را به دست بگیرد. بهترین راه کنترل این مشکل، این است که از همان ابتدا ترب کوهی را در ظروف پرورش دهید.

کاشت ترب کوهی

کاشت ترب کوهی را در اوایل پاییز یا پیش از شروع بهار انجام دهید. گیاه یا ریشه‌ها را با فاصله ۳۰ تا ۵۰ سانتی متر از یکدیگر و در عمق ۱۰ سانتی متری خاک بکارید. پس از کاشت، به اندازه یک بیلچه کمپوست آلی و آب را به هر سوراخ اضافه کنید. برای تقویت کردن ریشه‌ها و به منظور داشتن بهترین حالت رشد از روش کندن علف‌های هرز استفاده کنید. بعد از چندین تلاش برای دستیابی به علف‌های هرز، من سرانجام آن‌ها را با بیل بیرون می‌کشم. تشویق به رشد ترب کوهی اغلب به همین روش نتیجه می‌دهد.

مشکلات رایج 

متداول ترین مسئله‌ای که باغبانان پس از کاشت ترب کوهی با آن مواجه هستند چگونگی رشد آن نیست بلکه چگونگی جلوگیری از رشد آن در جایی که نمی‌خواهند است. برای کنترل پخش شدن آن، هنگام برداشت محصول، تمام ریشه از جمله شاخه‌های آن را بیرون بیاورید. هر کاری که انجام می‌دهید، فقط تا زمانی که ریشه ترب کوهی در زمین دارید یا ریشه‌های آن را در گلدان خود قرار داده‌اید ، زمین یا خاک را خیس نکنید، زیرا خطر گسترش گیاه در سراسر باغ شما را تهدید می‌کند.

برداشت 

شما می‌توانید از برداشت محصول خود پس از گذشت یک سال بعد از کاشت ترب کوهی لذت ببرید. با دقت خاک را از اطراف ریشه اصلی کنار بزنید، مراقب باشید ریشه‌های جانبی را در بیاورید و در همان زمان آن‌ها را از بین ببرید.

برای بهترین بازدهی، دانشگاه ایالتی اورگان برداشت محصول را در زمانی توصیه می‌کند که یخ زدگی و سرما شاخ و برگ گیاه را از بین برده است. ریشه اصلی را به خوبی بشویید و خشک کنید. اگر در یک کیسه پلاستیکی با سوراخ‌های کوچک ترب کوهی را نگه دارید، این گیاه به مدت سه ماه یا حتی بیشتر در سطل سبزی یخچال شما می‌تواند دوام بیاورد.

با چگونگی کاشت ترب کوهی آشنا شدید. امیدوارم از خواندن این مطلب لذت برده باشید. اگر نظری دارید خوشحال می‌شویم در بخش دیدگاه‌ها برای‌مان بنویسید.