آموزش کاشت و پرورش

کاشت بلوبری در گلدان

کاشت بلوبری در گلدان

بلوبری یکی از مناسب ترین میوه ها برای رشد در باغچه و گلدان است. بلوبری فضای زیادی را اشغال نمی کند بنابراین می توان در گلدان نیز بلوبری پرورش داد. بوته های بلوبری بسیار زیبا هستند. برگ های براق و سبز تیره آن ها در پاییز قرمز روشن می شوند. گل های کوچک سفید یا صورتی روز به روز به میوه های سفید تبدیل می شوند که کمی آبی تر خواهند  شد. برای کاشت بلوبری در گلدان باید نکاتی را رعایت کرد که در زیر به شرح مهمترین نکات می پردازیم.

کاشت بلوبری در گلدان

انتخاب گلدان

اگر گیاهان میوه دار دیگری نیز پرورش داده باشید، حتما می دانید که برای نگهداری مدت طولانی آنها، باید گلدان پرورش اندازه مناسبی داشته باشد. برای کاشت بلوبری در گلدان، شما به گلدانی با قطر 45 سانتی متر نیاز دارید که دارای سوراخ های زهکشی باشند. بشکه و سایر ظروف عمیق نیز ممکن است برای کاشت گزینه های خوبی باشند.

انتخاب نهال بلوبری

هنگام انتخاب گیاهان توجه داشته باشید که برای پرورش بلوبری به چندین گلدان احتیاج دارید. بلوبری برای تولید میوه، حداقل دو گیاه از دو نوع مختلف برای گرده افشانی نیازدارد. گلدان ها را تقریباً در فاصله نزدیک به 30 تا 90 سانتی متری از یکدیگر قرار دهید. همچنین برای افزایش برداشت بلوبری می توان انواع مختلف بلوبری که در زمان های مختلف میوه تولید می کنند، پرورش دهید. مناسب ترین رقم را برای آب و هوایی که در آن زندگی می کنید انتخاب کنید.

پرورش نهال بلوبری

برای مشاهده و خرید نهال بلوبری کلیک کنید.

آماده کردن خاک

بوته های بلوبری به خاک بسیار اسیدی احتیاج دارند و برای جذب آب و مواد مغذی گیاهان و تولید میوه ، PH خاک باید بین 4 تا 4/8 باشد. از آنجا که بیشتر خاک باغچه به طور طبیعی اسیدی نیست، کاشت در گلدان شما را قادر می سازد تا سطح اسیدیته خاک را بهتر کنترل کنید.

کاشت نهال بلوبری

بلوبری را در همان عمقی که قبلا نهال را در آن کاشته بودند بکارید. سطح خاک از سطح گلدان حدودا 3 سانتی متر باید پایین تر باشد. بلافاصله گلدان را به خوبی آبیاری کنید تا خاک آن ته نشین شود و هوای اطراف ریشه گیاه از بین برود.

آبیاری

بلوبری به آب زیادی احتیاج دارد اما خاک شنی و با زهکشی بالا را نیز می پسندد. بلوبری در خاک اشباع از آب رشد نمی کند. بنابراین حفظ رطوبت گلدان ها کافی است. اگر گلدان خود را در خارج از خانه قرار می دهید. بارش باران آب برای گلدان بلوبری را فراهم نمی کند زیرا برگ های گیاه بلوبری می تواند به عنوان چتر عمل کرده و از ایجاد آب به داخل ظرف جلوگیری کند. بنابراین همیشه خاک را با انگشت خود بررسی کنید تا ببینید آیا زیر خاک و در عمق 2 تا 5 سانتی متری خاک رطوبت وجود دارد یا نه؟ اگر به مدت طولانی نمی توانید بلوبری ها را آبیاری کنید بهتر است گیاهان را به محلی با سایه بیشتر منتقل کنید یا لایه از کمپوست یا مالچ طبیعی روی خاک گلدان بریزید.

نور مناسب

بلوبری روزانه به 6 تا 8 ساعت نور خورشید نیاز دارد. اگر در منطقه گرمی زندگی می کنید سعی کنید بعد از ظهر گلدانتان را به سایه منتقل کنید.

کوددهی

بلوبری به کود زیادی احتیاج ندارد. در اوایل بهار از کود آلی و کودهای ارگانیک می توانید استفاده کنید. فراموش نکنید که ممکن است با افزودن برخی کودهای اسیدیته خاک تغییر کند بنابراین بهتر است گاهی pH خاک را اندازه بگیرید.

کوددهی بلوبری

مراقب آفات باشید.

پرندگان به اندازه انسان ها به میوه های بلوبری علاقمند هستند. بهترین راه برای محافظت از میوه های بلوبری این است که چند هفته قبل از رسیدن میوه ها، بوته های خود را با تور بپوشانید.

اگر برگ ها زرد شدند احتمالاً به دلیل pH زیاد خاک است که باعث کلروز می شود. راه حل این است که خاک را با افزدون موادی مانند پیت ماس اسیدی کنید.

برخی اوقات مشکلات حشرات و قارچ ها ممکن است در پرورش بلوبری مشکل ساز شوند که حتماً از قارچ کش یا سموم دفع آفاتی استفاده کنید که برای گیاهان خوراکی بی خطر است.

بلوبری را از سرمای زمستان محافظت کنید.

 اگر در آب و هوای سرد و زمستانی زندگی می کنید باید گلدان های خود را به داخل خانه منتقل کنید. در زمستان بلوبری به آب زیادی ندارد اما اجازه ندهید که خاک گلدان کاملا خشک شود.

نوشته های مشابه