آموزش کاشت و پرورش

کاشت بذر هل در خانه

کاشت بذر هل

هل از آن دست گیاهانی است که حکم دارو را دارد و فواید فراوانی را داراست. هل مفرح معده است و باعث از بین بردن بوی نامطبوع دهان می شود. یکی از خواص هل هضم غذا است و می توان آن را بعد از صرف غذا خورد، چون به گوارش غذا نیز کمک می کند. خواص هل بی شمار است از این رو افراد زیادی ترجیح می دهند کاشت بذر هل را در منزل بکارند.

برای کاشت بذر هل ابتدا کپسول های بذر را که همان هل هستند را در آب قرار میدهیم (برای چند دقیقه) سپس به آرامی کپسول را با اندک فشار به پوسته ی آن باز می کنیم و دانه ها را خارج میکنیم .

سپس دانه ها را با آب میشوییم تا پوشش چسبناک آن در آب حذف شود.

بذر ها را برای دو روز داخل آب قرار میدهیم و بعد از این مدت درون دستمال خیس قرار داده تا جوانه بزند.

بعد از جوانه زنی باید بلافاصله بذر ها را در زمین اصلی یا گلدان مورد نظر می کاریم .

بهتر است برای کاشت بذر هل از خاک های سبک همانند پیت ماس یا کوکوپیت استفاده کنیم .

بهترین زمان کاشت اواخر تابستان و پاییز است ولی در هر فصلی میتوانید اقدام به کاشت هل از دانه کرد.

بهترین مکان برای کاشت بذر گلخانه ای با شیب ملایم و قابل دست رسی به آب می باشد . میزان بذر مورد احتیاج برای این کار 10 گرم بر متر مربع می باشد. سپس روی آن را ابتدا با لایه نازک و تخت ماسه و سپس با کاه برنج می پوشانند. جوانه زدن دانه ها در مدت 30 روز و در نهایت 90 روز ادامه دارد. بعد از 6 ماه نهالهای سبز شده از محیط کشت اولیه به محیط کشت ثانویه انتقال می یابد. در محیط کشت ثانویه که نهال ها به مدت یک سال در آن باقی می مانند ، نهالها با فاصله 30 سانتی متر از هم کاشته می شوند. بستر بذر باید به طور مکرر آبیاری شود و سایه بالای سر آن نیز تأمین گردد.

کپسول ها را تا زمانی که تقریباً رسیده هستند برداشت می کنند یعنی قبل از این که رنگ آنها به زرد گرائیده شود.

یک نکته دیگه اینکه الان میپرسید همین هل که خونه داریم میشه کاشت یا نه؟
بذرها یک سال از زمان گرفتنشون که میگذره قویه نامشون (قدرت جوانه زنی) میاد پایین.نکته بعدی اینکه بستگی به شرایط نگهداریشونم داره شاید سبز نشن پس بهتره که بذر تازه این گیاه ارزشمند را تهیه کنیم. .

2 دیدگاه در “کاشت بذر هل در خانه

  1. سید مرتضی مرادی گفت:

    سلام. برای کاشت هل نمیتوان از هل های موجود در بازار استفاده کرد. چون این دانه ها قبل از رسیدن کامل و به صورت سبز جمع آوری می شوند. برای کاشت باید از دانه های تهیه شده برای این منظور که از هل کاملا رسیده تهیه شده اند استفاده شود.
    این بذر در ایران وجود ندارد. درخواست می شود که بذر ان را وارد نمایید. با تشکر

    1. سپاس از محبتتون. چشم حتما در دستور کار قرار میدیم.

نظرات بسته شده است.