آموزش کاشت و پرورش

چگونه گل ناز پرورش دهیم؟

گل ناز

گل ناز (Portulaca grandiflora) یکی از گیاهان زینتی زیباست گلدار است که در بهار در بسیاری از گلفروشی ها به فروش می رسد. این گل های زیبا به همان اندازه که در بهار جلوه گری می کنند در تابستان نیز زیبا هستند که نشان از مقاومت بالای این گیاه در شرایط محیطی نامساعد است. اگر می خواهید خودتان در منزل گل ناز پرورش دهید پس ادامه مطلب را مطالعه کنید.

گل ناز

این گیاهان 7 تا 12 سانتی متر ارتفاع دارند و به صورت افقی روی زمین  گسترش می یابند و باعث می شوند گل ناز به عنوان پوشش زمین گزینه مناسبی باشد. این گلها در چندین رنگ متنوع وجود دارند و غالبا گلبرگها بهم پیوسته و بسیار شبیه گلهای رز مینیاتوری هستند. گل ها به صورت خوشه ای در ساقه هایی به رنگ مایل به قرمز رشد می کنند و معمولاً در روزهای ابری یا شب باز نمی شوند. گل ناز آسان و سریع رشد می کند. بهتر است در بهار پس از از بین رفتن خطر یخبندان کاشته شود.

مراقبت از گل ناز

گل ناز یک گزینه محبوب برای پرورش در گلدان های کوچک است و می توانید در حاشیه باغچه های کوچک خود این گل زیبا را پرورش دهید. علاوه بر این گل ناز در سبدهای آویزان نیز به خوبی رشد کرده و ظاهری زیبا و جذاب خواهد داشت. این گل به طور معمول به عنوان پوشش زمین، خارج از محلی که کاشته اید پخش نمی شود، بنابراین برای یک باغ کوچک گل ایده آلی است.

این گیاهان در خاک های فقیر و خشک به خوبی رشد می کنند.جایی که بسیاری از گیاهان دیگر ممکن است برای رشدشان با مشکل روبرو شوند.

آبیاری بیش از حد یا خاکی که بیش از حد مرطوب باشد می تواند باعث از بین رفتن گل ناز شود. به طور کلی به توجه و مراققبت بسیار کمی نیاز دارند. معمولاً از تابستان تا شروع اولین سرمای پاییز گل می دهند.

به عنوان یک ساله، در پایان فصل رشد می میرند. اما بذرهایی تولید می کنند که ممکن است سال بعد جوانه زده و شکوفا شود.

نور

گیاهان گل ناز در بیشتر روزها به 6 تا 8 ساعت آفتاب کامل نیاز دارند تا بهترین شکل رشد کنند و شکوفا شوند. اگر سعی کنید آنها را در یک مکان سایه دار پرورش دهید، گلها باز نمی شوند.

خاک

این گیاهان در خاک ماسه ای و سنگلاخی رشد می کنند و دوستدار زهکشی عالی هستند. اگر بستر کشت باغچه شما خاک رسی دارند ، این گل را در گلدان پرورش دهید  نه اینکه بخواهید زهکشی خاک رس را بهبود ببخشید.

آبیاری

این گیاهان به رطوبت کم و متوسط ​​نیاز دارند، اگرچه به اندازه کاکتوس ها مقاوم به خشکی نیستند. گل ناز دوره های خشکی را تحمل می کنند اما گلدهی معمولا با مقداری رطوبت خاک بهتر می شود. بنابراین اگر منطقه بدون بارندگی دارید به طور منظم  آبیاری کنید.

دما و رطوبت

این گل زیبا بومی برزیل، اروگوئه و آرژانتین است، گرما و رطوبت کم را دوست دارد. اگر بدون منطقه بدون یخبندان باشد هوای خنک و مرطوب بهار را تحمل خواهد کرد. اما بهترین رشد و گلدهی آن تا زمان گرمای تابستان اتفاق نخواهد افتاد.

کود

این گل می تواند خاک بدون کود خاصی رشد کند بنابراین به کود احتیاج ندارد. اما تغذیه آن با کود متعادل و آهسته رهش هنگام کاشت می تواند به رشد سالم و گلدهی زیاد کمک کند.

آیا گل ناز سمی است؟

این گیاه حاوی اگزالات محلول در کلسیم است که برای حیوانات از جمله گربه ها، سگ ها و اسب ها سمی است. در صورت مصرف زیاد، حتی ممکن است منجر به نارسایی کلیه شود. به علائم مسمومیت که شامل  اسهال، لرزش، ضعف عضلانی و مشکل در بلع است.

چگونه گل ناز را از بذر پرورش دهیم؟

اگر این گیاه را از بذر پرورش می دهید، می توانید 6 تا 8 هفته قبل از آخرین سرمای پیش بینی شده آن را در داخل خانه و در سینی های کشت بکارید و یا بعد از آخرین سرمای منطقه خود آنها را در زمین اصلی بکارید. بذرها را در خاک مرطوبی گذاشته و روی آنها را با خاک کمی بپوشانید. زیرا برای جوانه زدن به نور نیاز دارند. جوانه زنی حدود دو هفته طول می کشد. رطوبت خاک را تا زمان ظهور جوانه ها حفظ کنید و پس از خشک شدن سطح خاک گیاهان را آبیاری کنید. اگر گل را در فضای داخلی پرورش می دهید، در کنار پنجره ای نورگیر نگهداری کنید.

 

برای خرید بذر گل ناز آفتابی، کلیک کنید.

آفات و بیماری های شایع

این گل تحت تأثیر هیچ گونه آفت یا بیماری قابل توجهی قرار نمی گیرد. شته ها ممکن است گاه گاهی گیاهان را آزار دهند، خصوصا در بهار. شته ها، ممکن است یک ماده چسبناک روی برگ ها، همچنین زرد شدن و پژمردگی شاخ و برگ ایجاد کنند. برای درمان مشکل گیاهان مبتلا را با صابون حشره کش اسپری کنید.