آموزش کاشت و پرورش

معرفی کامل کاکتوس آستروفیتوم

آستروفیتوم ها

آستروفیتوم ها گیاهانی از کشور مکزیک با ساختاری ستاره ای شکل هستند که برخی رقم های آن از ارقام معمولی کاکتوس ها و مابقی از ارقام بسیار خاص و کلکسیونی به شمار می آیند.رنگ بدنه معمولا سبز تا سبز خاکستری است.برخی از گونه ها خار دار و برخی بدو خار هستند و در مقابل معمولا دارای موهای کرکی زیاد هستند.گل ها قیفی شکل به قطر ۴ تا ۸ سانتی متر در رنگ های زرد زرد،یا قرمز در ائاسط تابستان ظاهر می شوند.آستروفیتوم ها را از سن ۳ تا ۵ سالگی به شرط مساعد کرد شرایط زمستانه می توان به گل نشاند.

آستروفیتوم ها و ملزومات نگهداری و پرورش آنها:

این گیاهان از جمله کاکتوس هایی هستند که نگهداری از آنها به نسبت سایرین آسان تر است.

خاک:

از ترکیب خاک برگ و خاک لوم و ماسه ی شسته شده می توان برای این گیاهان استفاده کرد در صورتی که دو شرط زیر فراهم باشد:

۱٫خاک اسیدی نباشد زیرا آستروفیتوم ها خاک هایی با PH  بالای ۷ را می پسندند.

۲٫تخلخل خاک به نحوی باشد که پس از آبیاری آب اضافی بتواند به راحتی از لایه ها اطراف ریشه دور شود.

نکته:

استفاده از کود های حاوی پتاس در فصل تابستان برای کاکتوس های گونه ی آستروفیتوم ها بسیار سودمند خواهد بود.

آبیاری:

همانطور که در مقالات پیشین ذکر شد،آبیاری عاملی وابسته به سایر عوامل از قبیل جنس خاک و دما و… است لذا در آبیاری آستروفیتوم ها توصیه می شود آبیاری به گونه ای باشد که پس از آن خاک بتواند به مرور رطوبت خود را از دست بدهد تا گیاه دچار پوسیدگی های ریشه و طوقه ای نشده و زمینه مساعد رشد عوامل بیماری زا نشود.توصیه می شود تا خشک نشدن خاک آبیاری بعدی انجام نشود.

نور:

آستروفیتوم ها جیگاه نیمه آفتابی و محیطی روشن را می پسندند و در منازل در کنار پنجره های نور گیر رشد خوبی را از خود نشان می دهند.ولی محیط کاملا سایه تاثیر منفی بر رشد و نحوه ی رشد آنها خواهد داشت.

نکته:

از ریختن آب بر روی بدنه ی آستروفیتوم ها خودداری کنید چرا که باعث به وجود آمدن لکه های رنگی روی بدنه ی آنها می شود و از بین بردن آثار آن تقریبا غیرممکن خواهد بود