آموزش کاشت و پرورش

زمان کاشت کلم بروکلی در ایران

راهنمای کاشت کلم بروکلی در ایران

کاشت کلم بروکلی

هر کشت و کاری زمان مناسب خود را می طلبد و برای دریافت بهترین نتیجه از کشاورزی در ایران باید دقیقا بدانیم که هر محصولی را چه زمانی بکاریم و چه زمانی به بازار ارائه کنیم. در این مقاله زمان کاشت کلم بروکلی در ایران را که ازکتاب بروکلی کار میلیونر مهندس فردین برداشت کرده ایم برای شما عزیزان بیان می کنیم.امیدواریم با مطالعه کامل کتاب بروکلی کار میلیونر به صدها نکته کاربردی در خصوص پرورش کلم بروکلی در ایران دست یابید.

چه زمانی از سال می توان بروکلی کاشت ؟

تمامی انواع خانواده کلم ، محصول فصل خنک می باشند یعنی در زمان باردهی باید دما زیر ۲۵ درجه سانتی گراد باشد . بروکلی عاشق دمای ۱۶ درجه سانتی گراد است . بالای ۲۵ درجه حالش خراب می شود ( زود به گل می رود و به زردی می گراید ) و در زیر ده درجه سانتی گراد رشد بوته متوقف می شود . پس تعیین زمان کاشت کلم بروکلی در اینجاست که بسیار اهمیت پیدا می کند بوته های کوچک بروکلی تا دمای منفی بیست ( بستگی به رقم دارد! ) و بوته های بزرگ تا منفی ده درجه را تحمل می کنند اما تحمل کردن هیچگاه به معنای دمای مطلوب نیست . هنر ما در بروکلی کاری باید این باشد که بتوانیم دمای میانگین ۱۶ درجه سانتی گراد را برای بروکلی فراهم کنیم .

پس می توانیم نتیجه بگیریم که بروکلی برای رشد اولیه ایرادی ندارد در گرما یا سرما باشد اما بهتر است در موقع برداشت دما بین ۱۶ تا ۲۰ درجه سانتی گراد باشد .

در مناطق جنوبی کشور ( فارس ، بوشهر ، هرمزگان ، کرمان ، خوزستان ) و اقلیم هایی مشابه این مناطق بهتر است در تابستان در اولین فرصتی که نشای ما تلف نشود و بر اثر گرما و بادهای سوزان از بین نرود اقدام به کاشت نمود . البته این مستلزم تولید نشاء با کیفیت و گلخانه ای است که حجم ریشه ها پر باشد . در ضمن باید نشاها صبح زود یا عصر هوا خنک کاشته شوند و بلافاصله آبیاری شوند تا از اتلاف نشاها جلوگیری شود .پس این می تواند بهترین زمان کاشت کلم بروکلی جهت مناطق جنوبی کشور باشد.

بنابر این در مناطق جنوبی کشور و کلا” مناطقی که آب و هوایی مشابه این مناطق اعلام شده می توان از ۱۵ مرداد تا ۱۵ آبان اقدام به کشت نمود .

برداشت کلم بروکلی

 برداشت کلم بروکلی در گرمای ۴۰درجه بندرعباس توسط استاد علیرضا روز رخ

البته در مناطق جنوبی کشور می توان از ۱۵ آبان تا ۱۵ بهمن ماه هم اقدام به کشت کرد که حتما”     می بایستی بهترین رقم فوق مقاوم به گرما کاشته شود و نیاز به یادگیری اصولی دارد که در آماده سازی زمین ، نحوه آبیاری و نحوه بارگیری محصول بایستی لحاظ شود .

در مناطق سردسیر کشور باید بروکلی را طوری بکاریم که در موقع برداشت به سرما و یخبندان نخوریم . بروکلی می تواند برف را تحمل کند به شرط اینکه زود آب شود  اما اگر در زیر برف مدفون شود ساقه ها یخ می بندد و سر اصلی تیره می شود و بازار پسندی خود را از دست می دهد .

برداشت کلم بروکلی

کاشت کلم بروکلی در بابل توسط جوان خوش ذوق  علی مهدی پور  

خب پس در مناطق سردسیر کشور که به دو دسته سردسیر و فوق سردسیر تقسیم بندی می کنم می توان کلم بروکلی کاشت و این جزو کدام طبقه بندی زمان کاشت کلم بروکلی در ایران قرار می گیرد ؟

در اطراف شهرهای سردسیر معمولا” در اواخر خردادماه تا اواسط مردادماه می توان اقدام به کاشت بروکلی نمود و در مناطق فوق سردسیر مثل کوهپایه ها و ارتفاعاتی چون فیروز کوه و دماوند و یا هر نقطه ای از ایران می توان از اوایل اردیبهشت که یخبندان تمام شده است تا اوایل تیرماه اقدام به کاشت بروکلی نمود .  البته در مناطق سردسیر کشور می توان در فروردین ماه و حتی اواخر اسفندماه هم نسبت به کاشت بروکلی اقدام نمود که روش خاص خود را دارد.

در این مقاله تلاش کردیم زمان کاشت کلم بروکلی در ایران را برای انواع مناطق بیان کنیم .اما ذکر چندنکته هم خالی از لطف نیست:

نکته اول : زمانهایی که اعلام کردم زمان انتقال نشاء به زمین اصلی است و قطعا” می دانید که نشاء بروکلی ۲۵ تا ۳۰ روز طول می کشد تا آماده شود .

نکته دوم : تجربه به من نشان داده است که نشاهای کوچک بروکلی به سرمای سخت هم مقاوم هستند پس نگران کاشت آنها در اواخر دوره یخبندان نباشید اما قطعا” رشد آنها متوقف خواهد ماند تا به هوای مطلوب نزدیک شویم .

نکته سوم : به مقاله ۷ راز بروکلی کاران میلیونر ایران در وب سایت  مراجعه کن !

نکته چهارم : اگر نفهمیدی کی باید بروکلی بکاری در  واتس آپ یا سایر شبکه های اجتماعی  به من پیام بده !

(۰۹۱۷۲۰۲۰۴۰۰)

نکته پنجم : پس فرمول کلی زمان کاشت بروکلی در ایران این می شود  که ( سه ماه بعد از انتقال نشا به زمین اصلی دمای هوا زیر ۲۵ درجه سانتی گراد باشد !)

نوشته های مشابه

18 دیدگاه در “زمان کاشت کلم بروکلی در ایران

  1. ahoorazartosht1353 گفت:

    سلام روز بخیر.لطفا درباره کوددهی بروکلی راهنمایی کنید.

    1. سلام مطالب لازم در کتاب بروکلی کار میلیونر بیان کرده ایم.

  2. حسین مرادی کوچی گفت:

    از تجربیات نوشتاری شما بهر مند شدم . در مناطق گرم به توضیحات بیشتر نیاز دارم. اگر لطف بفرمائید سپاسگذارم

  3. سلیمی گفت:

    آقای مهندس فردین ببخشید ظاهرن اشنایی کامل به دیجیتال مارکت ندارید , و مشتریان ناراضیند اگر میخواهید کتابتان فروش رود باید اطلاعات ناب و ارزنده در سایتتان قرار دهید و روش های دیگر… اگر مایل بودید با من تماس بگیرید

    1. سپاس از همراهی تون.

  4. پویان گفت:

    سلام مهندس من از استان گیلان شهرستان سیاهکل مزاحمتون میشم میخواستم بدونم از چه زمانی میتوانم کلم بروکلی بکارم وریا کشت مستقیم جواب میده چون من نشا گیری بلد نیستم

    1. سلام. کاشت بروکلی فقط یه صورت نشا توصیه می شود و اون منطقه هم میشه هم بهاره و هم پاییزه کشت کرد.

  5. برهانی گفت:

    سلام.هر چی پرسیدن کتاب رو گفتی….میخوای کتابتون فروش بره یا جواب دادن سخته

    1. دوست عزیز فروش کتاب یک ریال هم برای ما سود ندارد. اطلاعات لازم در خصوص بروکلی کاری در سایت و کانال و کتاب موجود است اما خیلی وقتها ما حاضر نیستیم وقت بزاریم مطالعه کنیم و می خوایم با سئوالات بدیهی که در کانال پاسخ آن داده شد هاست وقت دیگران رو بگیریم.

  6. حمیدعارفی گفت:

    سلام خداقوت
    من امروز درجیرفت کرمان برای یک هکتارزمین بذر بروکلی نشإ کردم می خواستم یک برنامه کوددهی عالی بهم بدیم که نشإ های من خوب رشدکنن وقوی بشن برای کشت ممنون عارفی ازجیرفت

    1. سلام کتاب بروکلی کار میلیونر ور مطالعه بفرمایید.

  7. بهنام نجفی گفت:

    با عرض سلام در منطقه فارس اطراف شیراز از چه نوع بذر کلم بروکلی استفاده کنیم و آیا در شیراز می توان قبل از عید اقدام به کشت کرد و بذر را از کجا تهیه کنیم و دوره محصول چند روزه هست.

  8. ایمان عبداللهی گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید الان در شهر مشهد رقم b2 رو بکاریم، باردهی خوبی داره یا نه؟

    1. سلام مقالات سایت رو مطالعه بفرمایید و کتاب بروکلی کار میلیونر مهندس فردین را حتما معرفی نمایید.

  9. مهدی علی نژاد گفت:

    سلام
    برای شهرستان بابل چه زمانی بهترین زمان هستش و ایا میشه دو یا سه بار در سال کشت کرد کلم بروکلی رو؟؟

    1. بستگی به ارقام مختلف داره. میشه سالی چند بار کشت کرد. کتاب بروکلی کار میلیونر رو حتما تهیه و مطالعه نمایید.

  10. محسن کدیورپور گفت:

    سلام
    اگر کلم بروکلی را در گلخانه دوهزارمتری تولید کنیم و خوب رسیدگی کنیم میانگین باردهی چند تن خواهد بود؟

    1. مدیریت گفت:

      سلام دوست خوبم. بستگی به پارامترهای زیادی داره. اینکه اولا چه رقمی بکارید. ثانیا با چه فاصله ای بکارید ثالثا در چه تایمی از سال بکارید. اینها مهم هستند.

نظرات بسته شده است.