مقالات تخصصی

زئولیت و فواید آن در کشاورزی

زئولیت

اگر خاک باغچه شما متراکم است، بنابراین قادر به جذب و نگهداری آب و مواد مغذی نیست، بنابراین ممکن است زئولیت را به عنوان یک اصلاح کننده به خاک اضافه کنید. افزودن زئولیت به خاک دارای مزایای زیادی از جمله خاصیت نگهدای آب است.

زئولیت چیست؟

زئولیت یک ماده معدنی بلوری است که از سیلیکون، آلومینیوم و اکسیژن تشکیل شده است. این اجزا حفره ها و کانالهایی در داخل ماده معدنی ایجاد می کنند که آب و سایر مولکولهای کوچک را به خود جذب می کنند. اغلب از آن به عنوان الک مولکولی یاد می شود و معمولاً به عنوان جاذب استفاده می شود.

تهویه زئولیت چگونه کار می کند؟

به دلیل وجود کلیه کانال ها داخلی در آن، زئولیت قادر است تا 60٪ از وزن خود، آب نگه دارد. این بدان معنی است که وقتی خاک با این ماده اصلاح می شود، میزان رطوبت خاک افزایش می یابد و به نوبه خود، رواناب سطحی کاهش می یابد که از خاک در برابر فرسایش نیز محافظت می کند.

زئولیت همچنین با مهار تشکیل نیترات باعث کاهش آلودگی آبهای زیرزمینی می شود. ریختن زئولیت در گودال های کاشت، در اطراف گیاهان یا ترکیب آن با کود، باعث بهبود جذب مواد مغذی به گیاهان شده و منجر به بازده بالاتر می شود.

این ماده به عنوان یک اصلاح کننده خاک، یک راه حل دائمی است. میکروارگانیسم ها آن را مصرف نمی کنند، بنابراین مانند سایر مواد از بین نمی رود. در برابر متراکم شدن مقاوم است و میزان نفوذ را افزایش می دهد و به هوادهی سیستم های ریشه ای عمیق کمک می کند. این ماده 100٪ طبیعی و مناسب برای محصولات ارگانیک است.

اضافه کردن زئولیت به خاک

زئولیت به صورت پودر یا گرانول موجود می باشد، قبل از افزودن زئولیت به خاک، از دستکش و عینک استفاده کنید تا مواد معدنی به چشم شما نریزد. برای هر مربع خاک می توانید 450 گرم زئولیت استفاده کنید.

قبل از کاشتن پیازها یک مشت زئولیت در داخل گودال بریزید و سپس پیاز را بکارید. همچنین از زئولیت برای جلوگیری از هجوم حلزون ها و راب ها استفاده می شود.

اگر به درستی استفاده شوند، می توانند نتایج قابل توجهی را در رابطه با کاهش زمان جوانه زنی، افزایش سرعت رشد و عملکرد محصول و کاهش کود و آب به دست آورند.

برای مطالعه مطلب تهیه مخلوط بدون خاک خانگی، کلیک کنید.

فواید 

در هنگام آبیاری، مصرف آب را کاهش می دهد زیرا رطوبت را در منطقه رشد گیاه نگه می دارد.

زئولیت دارای CEC بالایی است که امکان بارگیری بیشتر عناصر غذایی مانند نیتروژن و ریز مغذی ها را فراهم می کند. مواد مغذی در ناحیه رشد نگهداری می شوند و در دسترس گیاهان قرار می گیرند. اما محلول در آب نیستند.

این ماده نیاز به کود نیتروژن را کاهش می دهد زیرا بخش عمده ای از کودهای ازته از منطقه رشد و به سطوح زیرین خاک رفته و از دسترس گیاه خارج می شوند. اما زئولیت نیتروژن را نگه می دارد و از آلودگی سطح آب توسط نیترات و نیتریت جلوگیری می کند.

به دلیل داشتن سطح زیاد و تخلخل، از فشردگی خاک جلوگیری کرده و میزان نفوذ را افزایش می دهد و به هوادهی سیستم های ریشه عمیق کمک می کند.

با دوام بوده و در خاک تجزیه نمی شود.

مقدار مصرف 

برای چمن: 20 کیلوگرم در هر 100 متر مربع.

در محصولات باغی: 20 کیلوگرم در هر 10 متر مربع.

ارکیده و گیاهان خانگی: از زئولیت در سینی های کشت استفاده کنید

در یک توده کمپوست: برای کمک به تجزیه مواد اولیه، جذب بو و بهبود نگهداری مواد مغذی، از 1 کیلوگرم برای یک توده کمپوست متوسط استفاده کنید.

برای مخلوط خاک گلدان: برای بهبود زهکشی ، یک سوم گلدان زئولیت و در دو سوم باقی مانده مخلوط خاک گلدان بریزید.

برای مطالعه بیشتر کلیک کنید.

3 دیدگاه در “زئولیت و فواید آن در کشاورزی

  1. Mokarami ali akbar گفت:

    اطلاعات عالی

    1. درود بر شما

  2. فریبا اعتمادی گفت:

    اطلاعات بسیار خوب بود فقط به اینکه این محصول چه قیمتی دارد و از کجا می توان تهیه کرد توضیحی نداده بودید.سپاسگزارم

نظرات بسته شده است.