مقالات تخصصی

گیاه شناسی ذرت شیرین

ذرت شیرین

ذرت شیرین (Zea mays L. var. sacharata) یکی از گیاهان مهم تیره غلات (Gramineae= poaceae) است که از آمریکا منشا گرفته است. ذرت شیرین دارای عناصر غذایی ، ویتامینها و فیبر می باشد.  ذرت شیرین ضد سرطان ، آنتی اکسیدان ، کاهش دهنده دردهای روماتیسمی ، مدر ، ضد ویروس ، التیام دهنده ، محرک و مقوی می باشد.

گیاه شناسی ذرت شیرین

ذرت شیرین گیاهی یک ساله ، علفی و تک لپه است. ریشه اصلی گیاه بعد از جوانه زنی بذر ذرت شیرین خیلی سریع استقرار می یابد. ریشه های ثانویه از پایه گره های ساقه بوجود می آیند و به صورت جانبی رشد می کنند. عمق نفوذ ریشه تا یک متر می باشد، ولی اکثر ریشه ها در عمق ۵۰ تا ۷۵ سانتی متری خاک قرار دارند. هر برگ شامل یک تیغه برگی صاف و نازک با رگبرگ میانی مشخص و موازی است. ساقه محکم و تا ارتفاع یک و نیم تا دو متر رشد می کند و توسط غلافهای برگی پوشیده می شود. معمولا پاجوش دهی در پایه ساقه رخ می دهد. پاجوشها شاخه های جانبی هستند که در محور برگهای پایینی نزدیک سطح خاک بوجود می آیند و بندرت گل ماده حاصل از آنها محصول می دهد و باید حذف شوند.

گیاه شناسی ذرت

ذرت شیرین یک پایه بوده و گل های نر به صورت گل آذین انتهایی (Tassels) روی ساقه اصلی ظاهر می شوند و نمو گل های نر از رشد جوانه های جانبی جلوگیری می کند . گل های ماده به صورت منفرد به صورت گل آذین جانبی (Ear) در محور برگ قرار دارند . تعاددگلهای ماده از یک تا چند عدد متغیر می باشد . گل های ماده در گره ها و از محور برگ و در نزدیکی مرکز ساقه اصلی تشکیل می شوند . گل های ماده از ارتفاع یک متری ساقه اصلی از زمین تشکیل می شوند. همچنین میوه های تشکیل شده، روی میوه های گره های پایین اثر بازدارنده دارند، بنابراین بالاترین میوه بزرگترین میوه ها هستند. ذرت های اصلاح شده پنجه نمی زنند و فقط در هر بوته یک ذرت شیرین تولید می شود و آنها را با تراکم زیاد می کارند و با ماشین برداشت می کنند.

پخش دانه گرده تحت تاثیر دما، حرکت هوا و رقم قرار می گیرد که ممکن است در مدت ۳-۱۰ روز کامل شود . معمولا” ریزش دانه گرده قبل از آمادگی کلاله رخ می دهد، در نتیجه گیاه کاملا” دگر گرده افشان است. گرده افشانی با باد و نیروی جاذبه زمین صورت می گیرد.

 

بذر انواع ذرت در فروشگاه فردین کشت موجود است.

نوشته های مشابه