آموزش کاشت و پرورش

باغچه جعبه ای!

باغچه جعبه ای

اگر قصد کاشت سبزیجات دارید و محل مناسب, خاک مناسب و … ندارید میتوانید خودتان اقدام به ساخت باغچه جعبه ای کنید. باغچه جعبه ای سبزیجات گزینه بسیار خوبی برای کاشت و پرورش سبزیجات در زمینهای سخت و نامناسب هست. با این چنین باغچه ای به راحتی میتوانید عمق خاک را متناسب با نیاز گیاهانتان کنترل کنید. بسته به نیاز شما بستر گیاه میتواند در اشکال مختلف باشد.

چوب، سیمان، آجر، سنگ یا تایر همگی برای استفاده به عنوان بستر باغچه مناسبند. بسیاری افراد ترجیح میدهند از چوب استفاده کنند. در نظر داشته باشید که نباید از هر الواری استفاده کنید. الواری که تحت فشار به عمل آمده حاوی مواد شیمیایی است که وارد خاک میشود و برای گیاه مضر است. باغچه جعبه ای به شکل مستطیل و ابعاد ۱ متر است. این ابعاد چهارچوب باعث میشود تمام نواحی باغچه حتی مرکز آن در دسترس شما قرار داشته باشد. طول باغچه بستگی به نیاز شما دارد. عمق خاک باغچه جعبه ای معمولا حداقل ۱۵ تا ۳۰ سانتیمتر باید باشد تا ریشه گیاه بتواند رشد کند.

ایجاد مسیر در بین بستر گیاهان باعث میشود نگهداری آنها آسانتر شده و جلوه ای زیباتر داشته باشند. همچنین میتوانید با افزودن یک لایه پلاستیک یا سایر بافتهای باغبانی در بین هر بستر گیاهی و پوشاندن آن با مواد مالچ مناسب مانند شن و سنگریزه، مسیر ایجاد کنید. مسیرهایی که ایجاد میکنید باید به اندازه کافی عرض داشته بانشد که به راحتی بتوان به بشتر گیاه دسترسی داشت، همچنین باید فضایی برای حرکت فرغون نیز وجود داشته باشد. معمولا عرض تقریبا ۶۰ تا ۹۰ سانتیمتر کافیست.

یکی از مهمترین بخش ساخت باغچه جعبه ای، آماده کردن محل قرار گیری بستر باغچه است. محلی را انتخاب کنید که نور آفتاب کافی دریافت کند. برای انتخاب محل باغچه نواحی را در نظر بگیرید که حداقل ۵ تا ۸ ساعت نور کامل آفتاب به آن بتابد. سعی کنید بستر گیاهان به صورت شمالی جنوبی باشد تا از مزیت آفتاب کاملا بهره بگیرد. خاک باغچه جعبه ای سریعتر از خاک باغچه معمولی (هم سطح زمین) گرم شده و سریعتر هم خشک میشود. بنابراین باید مرتب به سبزیجات باغچه جعبه ای آب بدهید به خصوص در آب و هوای گرم و خشک.

هنگامی که در نظر دارید یک باغچه برجسته برای خود بسازید، باید در نظر داشته باشید که برای گیاهان دسترسی به آب باران نیز اهمیت زیادی دارد. هنگامی که به باغچه مرتفع خود آب میدهید، اغلب بهتر است از شیلنگ استفاده کنید و آن را مستقیما در خاک باغچه بگذارید. از آب پاش نیز میتوانید برای آب دهی استفاده کنید اما در صورتی که برگها دائما خیس شوند، احتمال گسترش بیماریها افزایش می یابد. استفاده از مالچهای آلی مانند یونجه و خاک اره نیز میتواند برای حفظ رطوبت خاک این باغچه مفید باشد.
هنگامی که میخواهید خاک باغچه جعبه ای تان را برای بستر گیاه آماده کنید، میتوانید خاکهای آماده بخرید یا این که از ترکیب خاک زمین خود با کمپوست یا کود حیوانی استفاده کنید. در زمان آماده سازی بستر باغچه افزودن کمپوست را فراموش نکنید. با این کار در آینده ساختار خاک و قابلیت زهکشی آن بهبود می آید. هنگامی که شروع به کاشت محصول در خاک باغچه میکنید، گیاهان بلندتر را در محلی بکارید که جلوی آفتاب گرفتن گیاهان کوچکتر را نگیرند.

2 دیدگاه در “باغچه جعبه ای!

  1. محمدرضا گفت:

    “فرغون” درسته نه فرقان

    1. سلام بله توضیح شما درست است.پوزش می طلبیم میگم دوستان اصلاح کنن

نظرات بسته شده است.