آموزش کاشت و پرورش

آشنایی با چگونگی کاشت بذر کاکتوس

کاشت بذر کاکتوس

به منظور تکثیر کاکتوس ها از روش های مختلفی از قبیل قلمه گیری،از بین بردن میریستم راسی برای جوانه زنی،خوابانیدن و… استفاده میشود.ولی در کاکتوس های کلکسیونی و خاص تولید قلمه یا جوانه ی جانبی به ندرت اتفاق می افتد به همین دلیل برای تکثیر این ارقام از کاشت بذر استفاده می شود.کاشت بذر کاکتوس با کاشت بذر سایر گیاهان تفاوت هایی دارد که در ادامه شرح داده خواهد شد.در ابتدا توجه به این نکته الزامی است که هزینه ای که یک کشاورز یا پرورش دهنده برای مراحل کاشت،داشت،مبارزه با آفات و عوامل بیماری زا و… تا به مقصد رسیدن می کند چندین برابر هزینه ی اولیه ی بذر است و حتی اگر این اقدامات در بهترین سطح کیفیت انجام شود ولی بذر مناسب انتخاب نشده باشد نتیجه مقبول و دلخواه نخواهد بود بنابراین توصیه می شود در ابتدای هر کشت با انتخاب بذر مرغوب و اصیل فرآیند کشت خود را هدفمند و با کیفیت سازید

کاشت بذر کاکتوس و خصوصیات بذر مرغوب:

  1. خلوص ژنتیکی:دو والد می بایست از یک جنس باشند تا بذر حاصل تمام خصوصیات آن جنس را به نسل بعد انتقال دهد.مثلا اگر <<آستروفیتوم آستریاس>> با <<آستروفیتوم کاپری کورن>> لقاح داده شود در نسل بعد آستریاسی را مشاهده می کنیم که روی آروئل های آن خار یا گلوشید دیده می شود.به این بذر ها بذر های هیبرید اطلاق می گردد
  2. قوه ی نامیه:به صورت درصد بیان می شود و به معنی تعداد بذر های جوانه زده در ۱۰۰ عدد بذر کشت شده در مدت زمان معین است.هرچه این مقدار بالا تر باشد کیفیت بذر و کشت بذر کاکتوس بهتر خواهد بود.
  3. وزن هزار عدد بذر:هر بذر می بایست به مقدار کافی ذخیره ی غذایی برای جوانه زنی را در خود داشته باشد،لذا از بذر های بسیار سبک با ذخیره ی غذایی کم نمی توان انتظار جوانه زنی خوب را داشت
  4. سلامت(از نظر گیاهپزشکی):بذر ها نباید ناقل عوامل بیماری زا باشند
  5. سلامت(از نظر ظاهری):بذر ها می بایست کاملا سالم و بدون شکستگی باشند
  6. سن بذر:سن بذر ها باید به گونه ای که باشد که هم به طور کامل رسیده باشند و هم سن بذر تاثیر نامطلوبی بر قوه ی نامیه ی بذر نداشت نداشته باشد

کاشت بذر کاکتوس:

به طور کلی کاشت بذر کاکتوس از جمله کشت های نسبتا راحت ولی زمان بر می باشد که صبر و بردباری لازم را می طلبد.سه عامل مورد نیاز و حیاتی برای جوانه زنی اولیه ی بذرها عبارت اند از:

  1. رطوبت
  2. حرارت
  3. نور

که فراهم کردن هر یک از این عوامل شرح داده خواهد شد

نکته:

بهترین زمان برای کاشت بذر کاکتوس از اواخر بهار تا اواخر تابستان است ولی اگر بتوان به طور مصنوعی نیاز دمایی لازم برای جوانه زنی بذر ها را فراهم کرد در تمام فصول سال می توان اقدام به کشت کرد.

وسایل مورد نیاز برای کاشت بذر کاکتوس:

  1. گلدان پلاستیکی با قطر دهانه ی ۸ یا ۱۰ cm
  2. ظرف پلاستیکی در دار به طوری کاملا کیپ شود و هادی نور باشد(مثل ظرف نگهداری نان در منازل)
  3. خرده سنگ (حدود ۸ تا ۱۰ میلی متر)
  4. ماسه ی شسته شده
  5. سنگ ریزه ی ساحلی یا پیت ماوس
  6. تهیه کردن لیبل
  7. قارچ کش( بنومیل یا مانکوزب)

مراحل کاشت بذر کاکتوس:

اپتدا تمام وسایل از قبیل ظرف درب دار،گلدان ها،سنگ های درشت و…. را با قارچ کش استریل کرده( در صورتی که برای استریل کردن خاک قارچ کش موجود نبود از حرارت با دمای بالا نیز می توان استفاده کرد)

پس از استریل استریل کردن اپتدا حدود ۲ الی ۴ cm کف گلدان ها را با شن درشت پر می کنیم.لایه ی بعد را با ترکیب ماسه ی شسته شده،خاک لوم و کمپوست تا ۴ سانتی متر بعدی پر می کنیم.اخرین لایه پیت ماوس یا سنگ ریزه ی ساحلی است(ترجیحا پیت ماوس)

آخرین لایه را طوری مسطح و هموار می کنیم که گودال یا سطح فرو رفته ایی که بذر ها در آن سقوط کنند نداشته باشد.ارتفاع این لایه را طوری تنظیم میکنیم که ۱ یا ۲ سانتی متر سر گلدان خالی باشد.

مرحله ی بعد نوبت پاشش بذر ها روی خاک برای تکمیل مراحل کاشت بذر کاکتوس است

این کار به طور منظم و با فواصل معین انجام می شود. پس از این کار گلدان ها را در ظرف درب دار میگذاریم و ظرف را که قبلا با قارچ کش استریل کرده ایم از محلول آب و قارچ کش تا ارتفاعی پر می کنیم که محلول آب و قارچ کش تا ۲ سانتی متر مانده به لبه ی گلدان ها برسد نه بیشتر،چرا که در صورت سر ریز شدن آب از بیرون به داخل گلدان ها بذر ها غرق شده و جوابگویی لازم را نخواهد داشت.در طی چند دقیقه دیده خواهد شد که خاک آب را از کف جذب کرده و به مرور آب به سطح خاک کشت بذر کاکتوس میرسد و بذر ها به آرامی خیس می شوند.

نوبت تهیه ی لیبل شناسایی کاکتوس هاست.برای تهیه ی لیبل،قید کردن اسم گونه و تاریخ کاشت الزامی است.

در آخر درب ظرف را بسته تا رطوبت هوای درون ظرف بالاتر برود و ظرف را در محیط پر نوری قرار می دهیم(نور غیر مستقیم یا نور شکسته)

دمای لازم برای شروع جوانه زنی از ۱۸ تا ۲۵ متغیر است

پس از گذشت حدودا یک هفته (بسته به نوع گونه) بذر ها جوانه زده و می بایست به مرور آب کف ظرف تخلیه شود.تا زمان جوانه زنی کامل بذر ها نیازی به هوادهی نیست.پس از آن در ساعاتی که دمای بیرون نزدیک به دمای داخل ظرف است این کار می تواند صورت پذیرد

طی این مرحله اگر با رشد جلبک مواجه شدیم می بایست با ریختن پیت ماوس مانع از رسیدن نور به آن ناحیه و تکثیر جلبک ها شد

به دلیل اینکه رشد بذر پس از کاشت بذر کاکتوس زمان زیادی را می طلبد از روش های دیگری برای تسریع رشد استفاده میشود.یکی از این روش ها پیوند جوانه روی پایه ی پرسکیا است که در ادامه آموزش داده خواهد شد.

با شما هستیم تا زمان برداشت کامل…